С Т А Н О В И Щ Е на АРБИТРАЖНАТА КОМИСИЯ при УС на КАБ по внесения Проект за изменение и допълнение на Устава на КАБ, взето на заседание на 05.10.2011 г.
АК при УС на КАБ обсъди посоченото по-горе предложение в състав: Председател адв.Катя Попова, зам.председател арх.Александър Казаков и членове: арх.Огнян Симеонов, арх.Ваня Фурнаджиева, арх.Константин Антонов и ланд.арх.Тачо Пеев, при отсъствие на ланд.арх.Владимир Щилянов, поради неосъществена връзка с него.
АК прие, че обсъждания проект е фактически нов проект, а не проект за изменение и допълнение на действащия Устав, поради своето естество.
АК прие, че при поднасяне на проекта и даване на обяснения по него следва да се посочат изходни основни и конкретно формулирани принципи, около които е формиран предложения текст.
АК прие, че следва да отрази своята позиция за точно и ясно разграничаване на делегатите на ОС с право на глас и тяхното положение в залата за лесно преброяване и видимост от тези архитекти, които не са делегати и нямат право на глас. Секторите, в които ще бъдат двете групи следва да са отделени един от друг и да имат ясна граница, която да се спазва.
АК не разполага с вариант от вносителите, в който да може да се сравнят действащите текстове с новите, както и с тези, които са изцяло новоформулирани. Това доста затруднява всички при обсъждането, което АК приема, че ако не се отстрани ще затрудни и ОС.
АК изчете изцяло на глас дадения проект и се направи пълно обсъждане на текст по текст.
Глава първа Общи положения
Първоначалните общи формулировки са много икономични, като тези в действащия Устав дават по-ясни и точни параметри, които за важни за Камарата и по които тя е разпознаваема-създаване, правоприемство, статут на юридическо лице, дейност, седалище, наименование, печат. Становището ни е , че в тази насока не е нужно изменение.
Глава втора Цели , функции и задачи на КАБ
Както практиката показва всяко препращане към друг нормативен документ затруднява ползващия. Много по-добре и по-лесно за всеки член на Камарата би било ако в Устава се изчерпи максимално уреждането на всички важни и ежедневно явяващи се въпроси за решаване. Все пак това е вътрешният документ на Камарата, която самата тя приема и следва той да и служи най-добре. Старите текстове , с направените изменения през 2007 г. са добре формулирани и могат да останат в действие или да се предложи само редакция.
Глава трета видове проектанска правоспобоност, проектански стаж, членство в КАБ
Наново има препращане, което ще затрудни ползващия Устава. Следва да има точни и ясни формулировки, които даже да прецизират текстове на ЗКАИИП и да са ясни, както за българи, така и за чужденци. Старата формулировка следва да се разгледа подробно текст по текст и да се нанесат облекчаващи промени, които да дадат повече яснота и недвусмислие. Следва да остават и се обновят текстовете за регистрите.
Глава четвърта Органи на управление на КАБ
Раздел І национални органи Общо събрание
Старата редакция е много по-ясна и точно формулирана. В новата редакция е изпуснато изцяло освобождаването от отговорност на УС, а е вписано в чл.6 ал.І т.5, че се приемат само отчетите на УС, на КС и на КДП.
В чл.7 т.7 правото на съвещателен глас би заблудило, че е право на делегатски глас, като мнението ни е , че следва да отпадне.
В чл. 7 т.10 б.„В”- не е ясно формулирано какво се разбира под необходимост, не е дадена мотивировка на квотата една/трета или една/втора, не е посочено кой ще понесе разходите затова, като предложението ни е да отпадне изцяло.
Управителен съвет
Наново старата редакция е по-подробна и ясна. Липсва в новата редакция текст за оперативно ръководство.
В новата редакция в чл.8 предлагаме, за да няма дискриминация между членовете на Камарата, текста да се редактира така: „УС се избира на ОС на КАБ и се състои от председател, 10 членове, от които поне един ландшафтен архитект и председателите на РК”.
Чл.9 т.7 да придобие следната редакция „създава и прекратява дейността на помощни органи в рамките на одобрения бюджет”- в който да има разграничение и предвидени суми отделно за помощни органи/както е и сега/ като това може да се включи в нова редакция в чл.6 ал.І т.7.
Чл.10 и чл.11 следва според нас да отпаднат- тежка и тромава процедура и формулировка.
Предложението на АК е да има повече поименно гласуване и мотиви за особените мнения и при гласуване въздържал се.
Контролен съвет
Да остане старата редакция, новата наново само препраща към Закона.
Комисия по дисциплинарно производство
Да остане старата редакция и се възприемат предложенията на КДП.
Раздел ІІ Регионални колегии
Изключително са опростени текстове, с които работят всички РК и мотивират решенията на тази основа. Арх.Ваня Фурнаджиева и при предишни случаи във връзка с изготвяне на проект за Професионален кодекс бе дала свое становище, което застъпи и сега-при положение, че се приема представителство на 20 члена на КАБ- 1 делегат, ако се приеме за по-лесно, че общо членовете са 1000 при това положение делегатите ще са 50, ако се приеме минимален размер за нова РК 7 души , то УС ще нарасне и ще бъде по-голям по брой от Общото събрание. Тези разсъждение водят до нейния извод, че минималния брой за нова РК следва да бъде от 60 човека, а не от посочените 7 в чл.28 т.4 от новия проект, извън съществуващите досега.
АК подкрепи изцяло тези разсъждения и предложения на арх.Ваня Фурнаджиева.
В чл.30 т.1- АК не приема, че следва делегатите да имат мандат от ЧЕТИРИ години.
Бюджет- не е нужно в Устава да се коментират обстойно уредени разпоредби в Закона, които са от специално естество като тези.
Възнаграждения горните съображения
Дисциплинарни нарушения и наказания, дисциплинарно производство- трябва да се дадат ясни граници и правила- кое поведение ще се толерира, което ще се наказва, с каква тежест при каква процедура- следва според АК да има формулирани ясни и точни правила, които да дадат и ясни сигнали към членовете на КАБ кое е разрешено и кое не.
Преходни и заключителни разпоредби
Да отпадне параграф 2, формулировката” озеленяването не представлява строителна дейност” е неточно, тъй като има катедра „ Зелено строителство” от УАСГ. В параграф 7 наново не е спазен принципа на недискриминация, не е нужно ладшафтните архитекти да са с право на съвещателен глас, а е нужно да се пълноправни членове с право на глас.
По писмото на арх.Тосев изх.№ ВК-80/21.09.2011г.
АК прие, че в Устава следва да има норми по формулираните въпроси. По отношение на професионалното обучение- арх.Симеонов е против, останалите ги възприемат. Това сме отразили подробно и в изцяло коментираните текстове на предложения проект за Устав по-горе.
Извън посочените случаи на различие в становищата АК е единодушно в изразеното становище по-горе. Председател на АК при УС на КАБ: /адв.Катя Попова/
|
Коментари
Е, да благодарим !
RSS на коментарите по тази тема