КАБ София´
НОВИНИ | NEWS
КАК ДА СТАНА ЧЛЕН
ЗА НАС | ABOUT US
РЕГИСТЪР | REGISTER
КАЛКУЛАТОР | CALCULATOR
ДОГОВОРИ | CONTRACTS
ГЛАВНИ АРХИТЕКТИ
КОНТАКТИ | CONTACTS
ВРЪЗКИ | LINKS
 




feed-image RSS FEED
Банер
КАБ София
Регистр. номер в КАБ:
Парола:
Забравена парола? Инструкция

Становище и алтернативен проект на "Група град" относно бъдещата реконструкция на Лъвов мост

Вторник, 03 Септември 2013 10:44
grupa-grad

Транспортен аспект

Бул. Сливница е транзитен коридор и трябва да се развива като такъв с цел разтоварване на центъра от транзитното движение изток-запад. До момента СО не е представяла в общественото пространство транспортно-комуникационен план на булеварда със съответните трафик анализи и оценки за въздействието върху трафика и околната градска среда на кръстовищата със Сточна гара, ул. Г.С.Раковски, бул. Мария Луиза, бул. Христо Ботев и бул. Опълченска.

В настоящата разработка е представено комплексно решение на тези транспортни възли, което се основава на транзитното преминаване на бул. Сливница през описаните кръстовища чрез изграждане на транзитни траншеи откъм канала, преминаващи под кръстовищата.

Така може да се оцени смисъла на транзитните траншеи при Лъвов мост. Транзитният трафик ще преминава през тях, което рязко ще свали натоварването на трафика през самото кръстовище.

В направлението Централна гара – пл. Св.Неделя трябва да се осъществява политика на подтискане на трафика. Това вече беше заявено като резултати от конкурса са пл. Св.Неделя, който се предвижда да бъде затворен за автомобили. С реализирането на пробива Данаил Николаев ще се разтовари допълнително участъка Сточна гара – Лъвов мост.Левият завой от Централна гара към Сточна гара ще престане да бъде натоварващ фактор.

Последните оценки за промяната в трафика през Лъвов мост също показват тенденция за затихване на трафика през този възел.

В тази транспортна ситуация оценката за необходимостта от кръгово кръстовище на Лъвов Мост е НЕГАТИВНА и реализацията на това решение няма да повлияе съществено на трафика през този възел.

Представеният от Пътпроект 2000 проект дори не е класическо кръгово, поради наличието на светофари, необходими за преминаването на трамвая.

Пешеходен аспект:

От десетилетия зоната на Централна гара се разглежда като територия с голям градски потенциал: като порта за отваряне на София към северните територии, като възел за възстановяване на градската среда, като Вторичен градски център.

Процесите за реализиране на тази тенденция са показателни: развитието на метрото, двете автогари, предстоящата реконструкция на Централна гара и дори меки инициативи като „UNDERGARA.

Територията на Централна гара е много потенциална за бъдещо високо строителство: във всички високо урбанизирани територии високото строителство се реализира около транспортни възли. Твърде възможно е зоната на Централна гара да се превърне в бъдещо градско „сити“!

Тенденциите за стимулиране и развитие на пешеходното движение в Центъра също са необратими: пешеходната Витошка, предстоящото затваряне на пл. Св. Неделя и Ларгото са взаимосвързани пешеходни пространства които подвеждат пешеходен трафик по бул. Мария Луиза.

В тази обстановка и с поглед бъдещето е наложително да се отчете потенциала за запазване и развитие на бул. Мария Луиза като основна пешеходна артерия и търговска улица.

С представеният от Пътпроект 2000 проект ще се прекъсне пешеходния поток поради агресивното въздействие на кръговото кръстовище. Ще се отнемат площадните пространства на четирите ъгъла на кръстовището, които могат да играят важен фактор за пешеходния трафик. Ще се обезцени търговския потенциал на партерните етажи на сградите между Лъвов Мост и Централна гара. С реализацията на кръгово на Лъвов мост ще се прекъсне трайно и може би завинаги тенденцията за пешеходно свързване на Центъра и Централна гара с което ще се забавят процесите за възстановяване на градската среда.

Представения от нас проект е разработен с идеята да се подкрепи пешеходния трафик. С широките пешеходни мостове, разширяващи сега съществуващият мост ще се реализира подобно на Орлов мост лесно и атрактивно пешеходно преминаване. Като всеки исторически мост тези пешеходни алеи ще започнат да имат и други обществени функции, характерни за мостовете по света: място за снимка, изкуство, обществени прояви.

Запазването и развитието на четирите площадчета около моста като площадни пиацети ще има нова обществена роля. Засаждането на дървета, поставянето на паметници или градски знаци ще привлекат и задържат хората в тези пунктове. Прилежащите сгради ще развият богата търговска програма (изнесени маси, събития).

С представеното от нас решение ще се подобри, вместо да се влоши социалната обстановка в зоната. Мостът ще бъде „свързващ“, а не „разделящ“ фактор за местните общности.

Исторически аспект

Лъвов и Орлов мост имат голямо историческо значение като градски порти. Опазването на тяхната ценност е деликатна дейност, защото това са ювелирни градски знаци, различни от мащабните арки или пилони, около които се развиват кръгови кръстовища в други европейски градове. Лъвов и Орлов мост определят „мащаба“ и „усещането“ за София.

Представеният от Пътпроект 2000проект грубо и без никакво разбиране се намесва в пространствената и историческа тъкан на мястото, като обезценява значимостта на Лъвов мост. Архитектурната композиция, паметник на културата се отделя от пешеходците, които са принудени да заобикалят кръговото кръстовище, виждайки паметника от разстояние.

Централната цветна композиция е кичозна и не се свързва по никакъв начин с художествените или исторически ценности на мястото.

Предложения от нас проект провежда пешеходния и автомобилен трафик в близост със скулптурите, подобно на Орлов мост. Запазва се мащаба и въздействието на моста, който ще продължи да се възприема като исторически мост, като градска порта.

Заключение.

Група Град възразява остро за амбициите на СО да реализира представения чрез медиите проект за кръгово кръстовище. Този проект ще има болезнени последици върху чувствителната местна социална среда. Този проект ще бъде градски „делител“. Проектът е неподходящ за мястото и не е отчел въздействието от реализацията му върху пешеходното движение и бъдещото социално-икономическо развитие на средата.

Група Град предоставя „ПРО БОНО“ алтернативен проект за решение на това кръстовище с оценка на въздействието върху автомобилния трафик, пешеходния трафик и историческата значимост на моста.

С направеното от нас анализ и алтернативен проект ние обръщаме за пореден път внимание на столичния кмет за качествата на проектите, които се финансират от СО. Отново обръщаме внимание, че качествата на проектите имат огромно значение за града. Отново обръщаме внимание, че единственият правилен процес за провеждане на градска инвестиционна политика е чрез провеждането на легитимни градоустройствени и архитектурни конкурси, а дебатите свързани с тях е наложително да оказват влияние върху развитието им.

Група Град

Арх. Пламен Братков, АЕДЕС Студио

Арх. Ангел Захариев, AAA Architects

Арх. Петър Торньов, b-xii

Арх. Георги Кътов, IOArchitects

Арх. Ивайло Петков, Студио 10АМ

Арх. Димитър Паскалев, Архитектоника Студио

Ива Белокапова, координатор 0885 121 686

lm1
lm2
lm3
lm4
lm5
 

Коментари  

 
#12 Красимир Димчев 2013-09-06 12:09
Скъпи ми "Мунчо", а дали Вие не сте случайно архитекта на този проект ???Не е достатъчна бетонна стена за да спре подпочвените води с които и сега ми се пълни мазето /за уточнение - моста ми е под прозорците и повече от 40 години е гледка с която не бих се разделил дори и за мезонет в Люлин!!къщата ми е паметник на културата и е над 110 години , а само за две години успя да се напука от строежа на метрото.! Трябваше да направя репортажи по телевизията за да вземат мерки някой да не пропадне ходейки по моста !Постарах се да се срещна с началника на улично осветление за да сменят лампите /36 на брой от които светеха 6/ !С уважение :До Всички Мунчовци ,но ако наистина искате това да е едно добро и красиво място , то положете малко усилия и разсъждавайте трезво !Имаше предложени е да стане нулев километър на България - Знаете ли какво означава това в световен мащаб?-едва ли е ,да стигнем транзит до......... Люлин .
 
 
#11 Никола Венков 2013-09-05 18:33
Към коментиращите: проектът не е достатъчно радикален, липсват велоалеи и т.н. защото има конкретна цел - да му се обърне внимание от общината, а нея я интересуват само автомобилите. Иначе след месец ще започнат да строят нещо много по-страшно!

Бих предложил да се закрият траншеите няколко метра (докъдето позволява снижаването им) така че да се намали шумът, който стига до пешеходния мост.
 
 
#10 w98 2013-09-05 15:58
Всичко хубаво, но нещо ми се губят спирките за ГТ.
И колко смятате, че следва да са широки "бентовете", че да поберат дървета?
Както спомена и колега липсват вело/колелистите..
 
 
#9 Мунчо 2013-09-05 14:40
Цитирам Красимир Димчев:
Дали "архитекта " умен е съобразил това , че реката приижда поне веднъж годишно и ако въобще е софиянец навярно не е виждал що за стихия е това което влачи дървета и камъни ,та да предлага колите да вървят наравно с коритото??? Дано след време на него му се случи да е в колата си на това място и да го пресрещне реката ,или тогава пак ще се питат по всички медии - Кой допусна такава трагедия ? с природата шега не бива ,но друго си е да лапнеш комисионна от 22 000 000 предвидени за проекта!!
С уважение към всички архитекти и умни глави - правете добро а не след вас и потоп!!



А дали критикарят НЕчетящ и НЕвиждащ е забелязал случайно, че между реката и пътното платно ще има бент със сегашната височина на предпазната стена?
 
 
#8 Пламен Мандаджиев 2013-09-05 14:35
Без да съм архитект, но живущ в съответната зона, бих искал да попитам кога ще има план за затварянето или отклоняването, или каквото и да е било на отворените отходни канали в центъра на града, гордо наречени реки. Може и да са били някога реки, но никой здравомислещ човек не би се приближил на по малко от 20 метра от тях. Такива канали може да са били приемливи за 18 век , но не и сега. Със сигурност ще е трудно - но съм сигурен че може да се намери решение.
 
 
#7 VNV 2013-09-05 11:57
Браво за труда на колегите - смислено решение от тяхна страна, което е в пъти по-добро от предложението на общината. Друг е въпросът, защо ни е автомобилно движение по бул. Мария Луиза, както и дали не може да се използва реката като активна част от града, а не само като бетонно корито, отрязано от града, успоредно на което се движи градска магистрала. В тази връзка е добре да се потърсят "причините", а не само възможните "решения" на проблема ?
 
 
#6 Петя Петрова 2013-09-04 22:02
Ако Сливница мине отдолу, хубавото е, че наземното кръстовище ще се разтовари значително.
И в това решение, обаче, липсва обаче велосипедния транспорт - а има съществуваща велоалея от Надежда до Лъвов мост и във велосипедната програма на СО е предвидена и по М.Луиза до св.Неделя.
Мисля си, че преспокойно автомобилния трафик може да бъде съкратен от бул.М.Луиза от Лъвов мост до св.Неделя и това да се превърне в чудесна пешеходна и велосипедна зона в центъра на града с подход към централна гара. Това най-много ще доближи София до облика на европейските градове и значително ще повиши качеството на средата в тази част.
 
 
#5 Павел Антонов 2013-09-04 20:47
Всъщност прииждането на реката не е чак такъв проблем. Подобни снижени булеварди има по протежението на Дунав в Будапеща. Тук приижданията действително са сериозни, долното ниво на булеварда, наречено "ракпарт" се наводнява почти всяка година, а тази година имаше рекорден прилив, който потопи дори и горното. Но това не е никаква катастрофа, по време на прилива движението се спира щом нивото на водата достигне определена кота, а след това се почистват тинята и наслояванията и се пуска отново - обикновено не по-късно от ден след спадането на водите. А от спускането на транзитното движение има поне една сигурна полза: ще спадне шумът, и ще престане постоянното скърцане на спирачки и форсиране на двигатели за засилване при всеки светофар.
 
 
#4 Красимир Димчев 2013-09-04 17:53
Дали "архитекта " умен е съобразил това , че реката приижда поне веднъж годишно и ако въобще е софиянец навярно не е виждал що за стихия е това което влачи дървета и камъни ,та да предлага колите да вървят наравно с коритото??? Дано след време на него му се случи да е в колата си на това място и да го пресрещне реката ,или тогава пак ще се питат по всички медии - Кой допусна такава трагедия ? с природата шега не бива ,но друго си е да лапнеш комисионна от 22 000 000 предвидени за проекта!!
С уважение към всички архитекти и умни глави - правете добро а не след вас и потоп!!
 
 
#3 Орлин Манолов 2013-09-04 17:17
Проектът е хубав и дава правилна насока за развите на зоната. Има предпоставки за бъдещо обогатяване на мястото, а не за неговото осакатяване и превръщането му в тежък транспортен възел. Очевиден е факта че пешеходния и велосипедния трафик ще нарастват, за жалост това не се отчита от администрацията и продължават да се толерират проекти с преимуществено внимание към автомобилния транспорт. Дебати, конкурси, обсъждания - всичко започва с това, няма ли го това - няма урбанизъм, а само имитация на дейност и усвояване на пари !
 
Copyright © 2017 КАБ РК София-град
created by Optimall Solutions