КАБ София´
НОВИНИ | NEWS
КАК ДА СТАНА ЧЛЕН
ЗА НАС | ABOUT US
РЕГИСТЪР | REGISTER
КАЛКУЛАТОР | CALCULATOR
ДОГОВОРИ | CONTRACTS
ГЛАВНИ АРХИТЕКТИ
КОНТАКТИ | CONTACTS
ВРЪЗКИ | LINKS
 




feed-image RSS FEED
Банер
КАБ София
Регистр. номер в КАБ:
Парола:
Забравена парола? Инструкция

Най-невероятните мостове в света

Четвъртък, 09 Февруари 2012 12:15

Мостът "Роял Джордж", САЩ, 1929

Местоположение: Каньона на река Арканзас, Колорадо, САЩ
Тип: пешеходен

Дължина: 366 метра
Височина: 321 метра над най-ниската точка на каньона

Каньонът на река Арканзас става особено известен в средата на XIX век, когато там намират самородно сребро. По време на "сребърната треска" за достъп до там е построена железопътна линия. По-късно в района са намерени останки от динозаври и мястото бързо става популярна туристическа дестинация. За да се осигури бързо преминаване на туристите над реката, е построен "Роял Джордж". Широчината на съоръжението е 5.5 метра, а при построяването му са използвани 1292 дъсчици, образуващи вътрешната "пътечка" за преминаване на пешеходци. В началото на 60-те години на миналия век мостът получава печална известност като "моста на самоубийците". В началото на XXI обаче придобива друга слава - като чудесно място за бънджи скокове. За хората, които имат страх от височини, съоръжението е едно истинско предизвикателство, а понякога - непреодолимо препятствие.

Мостът "Леонардо да Винчи", Норвегия 1501/2001

Местоположение: Аас, Норвегия
Тип: пешеходен и велосипеден
Дължина: 100 метра

През 1502 г. Леонардо да Винчи разработил проект за каменен мост над залива Златния рог в Истанбул за султан Баязид II. Дължината, която Да Винчи предвижда, е 360 метра, като 240 метра от тях се падат на арката на съоръжението. Владетелят решава, че проектът е просто някаква фантастична, невъзможна за осъществяване идея, и той бива забравен за дълго. През 1996 г. обаче записките на Леонардо за моста са открити от художника Вебьорн Санд и на тяхна основа се ражда Leonardo Bridge Project. Новият мост не е построен толкова голям, колкото е бил замислен от великия художник и изобретател, но дизайнът му е запазен. Впечатляващото у него е наличието на три носещи арки, разширяващи се в основата си и съединяващи се в най-високата си част. Мостът е изработен по специална технология от залепена по специфичен начин норвежка дървесина.

Мостът Storseisundet, Норвегия, 1989 г.

Местоположение: Атлантически път, Мьоре ог Ромсдал, Норвегия
Тип: автомобилен
Дължина: 260 метра

Това е най-дългият от осемте моста на Атлантическия път - трасе с дължина пет мили, свързващо остров Ейвъри с континента. Необходимостта от този път се усеща остро още в началото на ХХ век, когато става ясно, че железопътният транспорт не е благонадежден в случая заради ронливите почви на малките острови. Атлантическият път е построен през 1989 г., като през първите 10 години е платен.

След 1999 г. са построени допълнителни отсечки и пътят се превръща в една от най-посещаваните забележителности на Норвегия. През 2005 г. съоръжението дори получава званието Norwegian Construction of the Century (Норвежко съоръжение на столетието).
Мостът Storseisundet е може би най-известният участък от Атлантическия път. Особено добре е познат с оптичната илюзия "мост към нищото".

Мостът Slauerhoffbrug, Холандия, 2000

Местоположение: Леуварден, Холандия
Тип: автомобилен (подемен мост на подвижна платформа)

Дължина: 15 метра

Изключително странен мост, управляван дистанционно и приличащ на гигантски багер, ако го гледате отдалече. Наричан е още "летящ мост", въпреки че няма нищо наистина летящо в него. От гледна точка на архитектурата той е наследник на подемните мостове на средновековните замъци. С тази разлика, че прилича по-скоро на съвременен промишлен робот. Квадратната платформа на моста се повдига 10 пъти в денонощието над реката почти вертикално, освобождавайки място за преминаване на плавателни съдове.

При вдигнато положение на съоръжението се вижда, че долната му част е боядисана в основните цветове на Леуварден - синьо и жълто.

Магдебургски воден мост, Германия, 2003

Странно е, защото тук мостът минава над река не да осигури сух преход на пешеходци и превозни средства, а за да предостави воден път за преминаването на плавателни съдове. Каналът е широк 32 метра и дълбок 4 метра. Все пак отстрани на водата е предвидена и пътека за преминаването на пешеходци.

Мостът свързва Източна и Западна Германия. Строежът му започва още през 1938 г., но заради Втората световна война работата по проекта спира. Изграждането му стартира отново чак през 1997 г. Съоръжението е изградено от 24 000 тона стомана и 68 000 кубика бетон

Местоположение: река Елба, Саксония-Анхалт, Германия
Тип: плавателен акведукт, мост-канал
Дължина: 918 метра

The Rolling Bridge, Великобритания, 2005

Местоположение: Падингтън, Уестминстър, Лондон, Великобритания

Тип: пешеходен
Дължина: 12 метра

Всеки петък по обяд тази странна осмоъгълна конструкция буквално се разгръща и се превръща в малък пешеходен мост. Тя осигурява безопасен сухопътен преход над съединяващия Лондон и Бирмингам канал. Мостът първоначално е оприличаван на градинска гъсеница.

И наистина, подобно на това малко същество, Rolling Bridge се сгъва и разгъва, превръщайки се в "разпънато" състояние в един съвсем стандартен мост с метални парапети и дървена зона за преминаване. Заради уникалния си дизайн съоръжението получава престижната премия British Structural Steel Design Award.

Мостът "Гюстав Флобер", Франция, 2008

Местоположение: река Сена, Руан, Франция

Тип: автомобилен и пешеходен
Дължина: 670 метра

Това е най-високият в Европа подемен мост с обща височина 91 метра. Съоръжението е проектирано по такъв начин, че когато е вдигнато, под него могат да минават не само круизни кораби, но и платноходки, участващи в известния парад "Армада Руан", който се провежда в Руан. Точно по време на фестивала беше открит и мостът "Гюстав Флобер" през 2008 г.

Съоръжението носи името на родения в Руан френски писател. Общото тегло на конструкцията е 1300 тона. Самият подемен механизъм се задейства 30-40 пъти годишно. Мостът има и известна екологична функция - процепът между двете му платна осигурява достъп на слънчева светлина до водата, което поддържа естествената екосистема в реката.

Мостът "Мира", Грузия, 2010

Пешеходният мост съединява стария Тбилиси с новите микрорайони. Това е една от най-значимите за грузинската столица постройки. Мостът, който се отличава с навеси от стъклени панели, е проектиран от италианския архитект Микеле де Лука и френския дизайнер Филип Мартино. В конструкцията на моста е вградена изключителна осветителна система. Благодарение на нея всеки час 30 000 лампички изпращат съобщение чрез Морзовата азбука, което се вижда на парапетите на моста. То е изобразено с имената на елементи от Менделеевата таблица, от които се състои човешкото тяло. Строежът на "Мира" често е сравняван със строителството наАйфеловата кула по мащаб.

Местоположение: река Кура, Тбилиси, Грузия
Тип: пешеходен
Дължина: 156 метра

Мостът Gesher Ha-Meitarim, Израел, 2008

Местоположение: Йерусалим, Израел
Тип: трамваен и пешеходен
Дължина: 360 метра

Мостът е създаден по случай 60-годишнината на Израел и е дело на испанския архитект Сантяго Калатрава. По замисъла на конструктора съоръжението трябва да символизира арфата на цар Давид. Затова и често е наричан просто "Арфата".

Височината на пилона - най-високата част от съоръжението, е 119 метра. Мостът, известен още с името Jerusalem Bridge of Strings, е предвиден за линия на скоростен трамвай и преминаване на пешеходци.

Първите две години след откриването на Gesher Ha-Meitarim по него се преминават основно пешеходци. Въпреки негативните настроения на някои и възраженията на други, мостът става една от най-известните забележителности на Израел.

Мостът Henderson Waves, Сингапур, 2008

Местоположение: Хендерсон роуд, Сингапур
Тип: пешеходен
Дължина: 274 метра

Това е най-високият мост в Сингапур - 36 метра. Въпреки че в основата му стои традиционна конструкция, дизайнът е модерен и нестандартен. Седем "вълни" от оребрена стомана, спускащи се под и над моста, образуват система от странични ниши. В тях са разположени места за отдих с пейки и маси, където пешеходците могат да отпочиват и да се наслаждават на гледката.

Съоръжението е снабдено с приятно осветление, което осигурява светлина както за зоната за преминаване, така и за местата за почивка. Интересна подробност за моста е, че напоследък той става все по-привлекателен са сватбените фотографи.

Gateshead Millennium Bridge, Великобритания, 2001

Местоположение: река Тайн, между Гейтсхед и Нюкасъл
Тип: пешеходен
Дължина: 126 метра

Това е един от многото мостове, построени в чест на новото хилядолетие. Но едновременно с това е и единственият от всички от подемно-въртящ се тип. Мостът е монтиран на мястото, на което го виждаме сега, в напълно готов, сглобен вид. В основата на конструкцията са две свързани при върховете си арки. Едната от тях служи за пешеходна пътека и под нея могат да минават малки плавателни съдове. Другата е повдигната над водата на височина около 50 метра.

Когато към моста се приближава сравнително висок плавателен съд, хидравличният механизъм на съоръжението се задейства и повдига във въздуха и пешеходната алея. По този начин се открива свободно за преминаване пространство с височина 25 метра над водата. Мостът се повдига около 2000 пъти годишно и всеки път тази "процедура" събира множество зяпачи.

Небесният мост, Малайзия, 2004

Небесният мост се намира на върха на планината Мат Чичанг, разположена на курортния остров Лангкави - първоначално служещ за укриване на пирати, а по-късно парк, признат от ЮНЕСКО. Мостът е част от системата Langkawi Cable Car - път, предлагащ невероятна разходка на туристите на височина 712 метра над морското равнище.

Местоположение: остров Лангкави, Малайзия
Тип: пешеходен

Дължина: 125 метра

Гледката е незабравима и предоставя видимост не само към величествената гора наоколо, но и към съседни на Лангкави острови. Самият мост е с ширина 1.8 метра и за някои качването на него може да представлява невероятна опасност. През 2005 г. съоръжението е удостоено с награда в конкурса Footbridge.

Мост в Нонгрит

Строежът на мостове обикновено е сложен, трудоемък процес, който отнема много време и пари. Жителите на индийското село Нонгрит обаче се доверяват на природата, а не на съвременната архитектура.

Местните хора отдавна забелязали, че корените на специфичен каучуков фикус растат навън. Те решили да използват тази особеност на дърветата в своя полза. С помощта на специални инструменти индийците започнали да направляват корените в нужната им посока, за да създадат от тях мостове.

За повече от 500 години местните успели да създадат многобройни мостове с живописен външен вид и завидна здравина. Естествената конструкция може да издържи повече от 50 човека и е устойчива на наводнения, които са характерна особеност за региона.

Източник: hicomm.bg
(Статията е предоставена за публикуване от арх. К. Язов)
 

Коментари  

 
#1 veska 2013-02-15 13:50
tova vsichko hora li sa go satvorili prekrasno :roll:
 
Copyright © 2019 КАБ РК София-град
created by Optimall Solutions