|
|
|
Най-невероятните мостове в света
|
Четвъртък, 09 Февруари 2012 12:15 |
Мостът "Роял Джордж", САЩ, 1929
|
 |
 |
Местоположение: Каньона на река Арканзас, Колорадо, САЩ Тип: пешеходен
Дължина: 366 метра Височина: 321 метра над най-ниската точка на каньона
Каньонът на река Арканзас става особено известен в средата на XIX век, когато там намират самородно сребро. По време на "сребърната треска" за достъп до там е построена железопътна линия. По-късно в района са намерени останки от динозаври и мястото бързо става популярна туристическа дестинация. За да се осигури бързо преминаване на туристите над реката, е построен "Роял Джордж". Широчината на съоръжението е 5.5 метра, а при построяването му са използвани 1292 дъсчици, образуващи вътрешната "пътечка" за преминаване на пешеходци. В началото на 60-те години на миналия век мостът получава печална известност като "моста на самоубийците". В началото на XXI обаче придобива друга слава - като чудесно място за бънджи скокове. За хората, които имат страх от височини, съоръжението е едно истинско предизвикателство, а понякога - непреодолимо препятствие.
|
Мостът "Леонардо да Винчи", Норвегия 1501/2001
|
 |
Местоположение: Аас, Норвегия Тип: пешеходен и велосипеден Дължина: 100 метра
През 1502 г. Леонардо да Винчи разработил проект за каменен мост над залива Златния рог в Истанбул за султан Баязид II. Дължината, която Да Винчи предвижда, е 360 метра, като 240 метра от тях се падат на арката на съоръжението. Владетелят решава, че проектът е просто някаква фантастична, невъзможна за осъществяване идея, и той бива забравен за дълго. През 1996 г. обаче записките на Леонардо за моста са открити от художника Вебьорн Санд и на тяхна основа се ражда Leonardo Bridge Project. Новият мост не е построен толкова голям, колкото е бил замислен от великия художник и изобретател, но дизайнът му е запазен. Впечатляващото у него е наличието на три носещи арки, разширяващи се в основата си и съединяващи се в най-високата си част. Мостът е изработен по специална технология от залепена по специфичен начин норвежка дървесина.
|
Мостът Storseisundet, Норвегия, 1989 г.
|
 |
 |
Местоположение: Атлантически път, Мьоре ог Ромсдал, Норвегия Тип: автомобилен Дължина: 260 метра
Това е най-дългият от осемте моста на Атлантическия път - трасе с дължина пет мили, свързващо остров Ейвъри с континента. Необходимостта от този път се усеща остро още в началото на ХХ век, когато става ясно, че железопътният транспорт не е благонадежден в случая заради ронливите почви на малките острови. Атлантическият път е построен през 1989 г., като през първите 10 години е платен.
След 1999 г. са построени допълнителни отсечки и пътят се превръща в една от най-посещаваните забележителности на Норвегия. През 2005 г. съоръжението дори получава званието Norwegian Construction of the Century (Норвежко съоръжение на столетието). Мостът Storseisundet е може би най-известният участък от Атлантическия път. Особено добре е познат с оптичната илюзия "мост към нищото".
|
Мостът Slauerhoffbrug, Холандия, 2000
|
 |
 |
Местоположение: Леуварден, Холандия Тип: автомобилен (подемен мост на подвижна платформа)
Дължина: 15 метра
Изключително странен мост, управляван дистанционно и приличащ на гигантски багер, ако го гледате отдалече. Наричан е още "летящ мост", въпреки че няма нищо наистина летящо в него. От гледна точка на архитектурата той е наследник на подемните мостове на средновековните замъци. С тази разлика, че прилича по-скоро на съвременен промишлен робот. Квадратната платформа на моста се повдига 10 пъти в денонощието над реката почти вертикално, освобождавайки място за преминаване на плавателни съдове.
При вдигнато положение на съоръжението се вижда, че долната му част е боядисана в основните цветове на Леуварден - синьо и жълто.
|
Магдебургски воден мост, Германия, 2003
|
 |
 |
Странно е, защото тук мостът минава над река не да осигури сух преход на пешеходци и превозни средства, а за да предостави воден път за преминаването на плавателни съдове. Каналът е широк 32 метра и дълбок 4 метра. Все пак отстрани на водата е предвидена и пътека за преминаването на пешеходци.
Мостът свързва Източна и Западна Германия. Строежът му започва още през 1938 г., но заради Втората световна война работата по проекта спира. Изграждането му стартира отново чак през 1997 г. Съоръжението е изградено от 24 000 тона стомана и 68 000 кубика бетон
Местоположение: река Елба, Саксония-Анхалт, Германия Тип: плавателен акведукт, мост-канал Дължина: 918 метра
|
The Rolling Bridge, Великобритания, 2005
|
 |
 |
Местоположение: Падингтън, Уестминстър, Лондон, Великобритания
Тип: пешеходен Дължина: 12 метра
Всеки петък по обяд тази странна осмоъгълна конструкция буквално се разгръща и се превръща в малък пешеходен мост. Тя осигурява безопасен сухопътен преход над съединяващия Лондон и Бирмингам канал. Мостът първоначално е оприличаван на градинска гъсеница.
И наистина, подобно на това малко същество, Rolling Bridge се сгъва и разгъва, превръщайки се в "разпънато" състояние в един съвсем стандартен мост с метални парапети и дървена зона за преминаване. Заради уникалния си дизайн съоръжението получава престижната премия British Structural Steel Design Award.
|
Мостът "Гюстав Флобер", Франция, 2008
|
 |
 |
Местоположение: река Сена, Руан, Франция
Тип: автомобилен и пешеходен Дължина: 670 метра
Това е най-високият в Европа подемен мост с обща височина 91 метра. Съоръжението е проектирано по такъв начин, че когато е вдигнато, под него могат да минават не само круизни кораби, но и платноходки, участващи в известния парад "Армада Руан", който се провежда в Руан. Точно по време на фестивала беше открит и мостът "Гюстав Флобер" през 2008 г.
Съоръжението носи името на родения в Руан френски писател. Общото тегло на конструкцията е 1300 тона. Самият подемен механизъм се задейства 30-40 пъти годишно. Мостът има и известна екологична функция - процепът между двете му платна осигурява достъп на слънчева светлина до водата, което поддържа естествената екосистема в реката.
|
Мостът "Мира", Грузия, 2010
|
 |
Пешеходният мост съединява стария Тбилиси с новите микрорайони. Това е една от най-значимите за грузинската столица постройки. Мостът, който се отличава с навеси от стъклени панели, е проектиран от италианския архитект Микеле де Лука и френския дизайнер Филип Мартино. В конструкцията на моста е вградена изключителна осветителна система. Благодарение на нея всеки час 30 000 лампички изпращат съобщение чрез Морзовата азбука, което се вижда на парапетите на моста. То е изобразено с имената на елементи от Менделеевата таблица, от които се състои човешкото тяло. Строежът на "Мира" често е сравняван със строителството наАйфеловата кула по мащаб.
Местоположение: река Кура, Тбилиси, Грузия Тип: пешеходен Дължина: 156 метра
|
Мостът Gesher Ha-Meitarim, Израел, 2008
|
 |
 |
Местоположение: Йерусалим, Израел Тип: трамваен и пешеходен Дължина: 360 метра
Мостът е създаден по случай 60-годишнината на Израел и е дело на испанския архитект Сантяго Калатрава. По замисъла на конструктора съоръжението трябва да символизира арфата на цар Давид. Затова и често е наричан просто "Арфата".
Височината на пилона - най-високата част от съоръжението, е 119 метра. Мостът, известен още с името Jerusalem Bridge of Strings, е предвиден за линия на скоростен трамвай и преминаване на пешеходци.
Първите две години след откриването на Gesher Ha-Meitarim по него се преминават основно пешеходци. Въпреки негативните настроения на някои и възраженията на други, мостът става една от най-известните забележителности на Израел.
|
Мостът Henderson Waves, Сингапур, 2008
|
 |
 |
Местоположение: Хендерсон роуд, Сингапур Тип: пешеходен Дължина: 274 метра
Това е най-високият мост в Сингапур - 36 метра. Въпреки че в основата му стои традиционна конструкция, дизайнът е модерен и нестандартен. Седем "вълни" от оребрена стомана, спускащи се под и над моста, образуват система от странични ниши. В тях са разположени места за отдих с пейки и маси, където пешеходците могат да отпочиват и да се наслаждават на гледката.
Съоръжението е снабдено с приятно осветление, което осигурява светлина както за зоната за преминаване, така и за местата за почивка. Интересна подробност за моста е, че напоследък той става все по-привлекателен са сватбените фотографи.
|
Gateshead Millennium Bridge, Великобритания, 2001
|
 |
 |
Местоположение: река Тайн, между Гейтсхед и Нюкасъл Тип: пешеходен Дължина: 126 метра
Това е един от многото мостове, построени в чест на новото хилядолетие. Но едновременно с това е и единственият от всички от подемно-въртящ се тип. Мостът е монтиран на мястото, на което го виждаме сега, в напълно готов, сглобен вид. В основата на конструкцията са две свързани при върховете си арки. Едната от тях служи за пешеходна пътека и под нея могат да минават малки плавателни съдове. Другата е повдигната над водата на височина около 50 метра.
Когато към моста се приближава сравнително висок плавателен съд, хидравличният механизъм на съоръжението се задейства и повдига във въздуха и пешеходната алея. По този начин се открива свободно за преминаване пространство с височина 25 метра над водата. Мостът се повдига около 2000 пъти годишно и всеки път тази "процедура" събира множество зяпачи.
|
Небесният мост, Малайзия, 2004
|
 |
 |
Небесният мост се намира на върха на планината Мат Чичанг, разположена на курортния остров Лангкави - първоначално служещ за укриване на пирати, а по-късно парк, признат от ЮНЕСКО. Мостът е част от системата Langkawi Cable Car - път, предлагащ невероятна разходка на туристите на височина 712 метра над морското равнище.
Местоположение: остров Лангкави, Малайзия Тип: пешеходен
Дължина: 125 метра
Гледката е незабравима и предоставя видимост не само към величествената гора наоколо, но и към съседни на Лангкави острови. Самият мост е с ширина 1.8 метра и за някои качването на него може да представлява невероятна опасност. През 2005 г. съоръжението е удостоено с награда в конкурса Footbridge.
|
Мост в Нонгрит
|
 |
 |
Строежът на мостове обикновено е сложен, трудоемък процес, който отнема много време и пари. Жителите на индийското село Нонгрит обаче се доверяват на природата, а не на съвременната архитектура.
Местните хора отдавна забелязали, че корените на специфичен каучуков фикус растат навън. Те решили да използват тази особеност на дърветата в своя полза. С помощта на специални инструменти индийците започнали да направляват корените в нужната им посока, за да създадат от тях мостове.
За повече от 500 години местните успели да създадат многобройни мостове с живописен външен вид и завидна здравина. Естествената конструкция може да издържи повече от 50 човека и е устойчива на наводнения, които са характерна особеност за региона.
|
|
Източник: hicomm.bg (Статията е предоставена за публикуване от арх. К. Язов) |
|
|
|
Коментари
RSS на коментарите по тази тема