КАБ София´
НОВИНИ | NEWS
КАК ДА СТАНА ЧЛЕН
ЗА НАС | ABOUT US
РЕГИСТЪР | REGISTER
КАЛКУЛАТОР | CALCULATOR
ДОГОВОРИ | CONTRACTS
ГЛАВНИ АРХИТЕКТИ
КОНТАКТИ | CONTACTS
ВРЪЗКИ | LINKS
 




feed-image RSS FEED
Банер
КАБ София
Регистр. номер в КАБ:
Парола:
Забравена парола? Инструкция

Градски ескизи 219: Окрадена Сердика, обрулена София!

Сряда, 28 Октомври 2015 00:00
01

Градски ескизи 219
Окрадена Сердика, обрулена София!

 

Събират експерти!

Събират експертите, за да им кажат, какво да правят, за да ги научат, как да го направят, без да поемат вина за стореното! Сякаш досега те не се представяха и славеха навред за най-добрите и знаещи - за експертите! Какво признание, какво откровение! Надявали ли сте се някога на това? Нали, тези се кичиха с титли и ламаринени украшения пред обществото, което не знаеше, че не са никакви специалисти, нито експерти! Днес, най-накрая то разбра! Разбра, че искат отново да го излъжат, за да организират тъпите си игрички, сякаш нищо не се е случило,……че не те оцапаха града, че не те оцапаха държавата, а някой друг! Оцапаха ги подобни на тия експерти, които не мислят нито за него, нито за нея, нито им пука за тях! Страхотни експерти, които нямат и понятие от планирането на град, от съчетаване на настоящето и миналото с бъдещето му! Незаменими специалисти, които подсъдно подвеждат с незнанието си и тези, които носят отговорност за тяхната дейност пред обществото! Как мислите, дали и те не са същите?

*Възможно ли е да се създаде „комплекс за провеждане на културни събития“ тук, в дупката, сред автентичните трийсетина сантиметрови зидове? Какви са тези неосъществени мераци на дребни хора и на още по-ситни инсекти? За пари ли става дума? Направете го тогава, но по-умно, ако искате да ползвате тези пари - има готово място и прекрасен амфитеатър, тракийски и римски, при това! Ей там, на триста метра на изток! Разбирам обаче, че ви е страх, че не знаете как да го направите, че лъжицата е преголяма за вашата уста, а умът и творческите ви възможности – недостатъчни. А може би това, което „правите“ днес напълно ви задоволява.

Вероятно мнозина знаят, че богатство, известност и респект от държава и народ се постигат бавно и трудно, с повишаване на общата му култура, а не с чалга манипулация, че за да ви видят ония, към които сте обърнали взор, без да питам, защо ви е нужно това, тъй като се досещам - трябва да познавате творчеството на класиците на словото, на музиката, на живописта, на скулптурата, на театъра и балета, обединени от обхватното архитектурно изкуство, а не безмозъчните слова и тъпото поведение на онова селянче и компанията му, както и на повечето, измислени за политически цели, представители от останалите творчески дейности? Постигат се с творчество и с възпитание на близо до и над тяхното ниво! Защо не се погледнете? Или не ви пука, както спомена един разводач!

Защо се подигравате с народа? Не виждате ли, че кълна на манипулацията ви покълна – вижте ума и поведението на децата си?!

Питам се, защо съществува министерство на културата, защо не го прекръстят или защо не го назоват с име, което повече му приляга – министерство на чалгата, защото поведението на служителите му и решенията им са на нейното ниво. Ще се учудите - кому е нужно това, нали институцията си върши добре работата, да цапа духа на народа? А, не би ли било по-правилно да се трансформира в министерство на оцелелите от културната инвазия на малоумниците? И пак ще питате – нужно ли ни е, за какво ни е то?

**Отговорът е един - за да можем сами, без него, да творим и да създаваме творби, които да превъзхождат, сътворените от тия, на които искате неистово да приличате и унизително се кланяте, забравили богатствата, които имаме и за които ония ни завиждат с цялата си душа! Затова!

Събират експерти, след като най-главните експерти отдавна са възложили работата на други експерти! Много експерти, много нещо - експерт до експерт, все главни и все жадни! Здравейте, другари експерти, здравейте неграмотни колеги!

……………………………………………….

Дали някой от върховната власт в тази, бедна откъм специалисти и умни държавници, администрация, знае за какво иде реч? Едва ли! Не! Убеден съм, че никой няма представа! Ще попитате защо? Колкото и да си блъскате главата да роди нещо, подобно на това, което тия универсални хора са измислили, няма да успеете, защото трябва да сте сетивен човек - без ум, без разум и опит! Иначе няма да се получи! Не се пънете, ще се оцапате отгоре до долу, подобно на тях! Дали някой знае, как трябва да се постъпи? Действията на държавната и общинската администрация показват, че нямат абсолютно никаква представа! И едните, и другите! От незнание и поголовна необразованост!

**Предлагам министерството на културата да се закрие! Действията му обиждат националната култура, обиждат знаещите и можещите!

……………………………………………….

*Защо отговорните институции не възложиха изготвяне на проекти, които генерално да покажат бъдещото развитие на ядрото на града? Трябва ли да се помни, ако искат и ако могат да запомнят, че проблемите на града се решават първо от архитекти-градостроители, а след това идват всички други, които метафорично казано, работят на парче, проектирайки отделните обекти?! Има ли някой от администрацията, освен оная сгъната до гърбатост дребна буболечка, които да знаят, че задължение на администрацията е да администрира изпълнението на решенията и проектите, направени от специалисти, всеки в своята област, а не от тях - специалистите по всичко?

**Дали знаят, че не могат и че нямат законово право да “творят“, защото ядат хляба на тези, които живеят от свободната си професия?! И се питам – имат ли, дори капка ум и професионален морал? Отговарям си, че те не познават тези естетически и човешки изисквания, подобно на инсектите, че те не знаят и не могат да проектират, че творят не като творци, а като бакали! И това личи, защото невъзвратимо унищожиха и обезобразиха и Сердика, и София!

……………………………………………….

*Защо, след като са възложили и приели направените проекти за консервация и открито експониране, сега свикват специалисти за съвет от „цял свят“?

*Защо не си признаят професионалния резил и културен провал – и да се махат от там, начело с екскурзовода?

*Защо позволиха унищожението на археологическите артефакти, останали от Сердика, а и от времената преди нея, навсякъде, където копаха? Кой ще потърси отговорност за решенията и правото да се унищожи малкото, което беше останало от подземните нива пред цум - там, дето копаха дълго и дълбоко за подземен паркинг, а след това го зариха и отново изкопаха…? Представяте ли си, колко ниско е професионалното им ниво, за да разрешат да се копае в сърцето на древния град за паркинг, защото сегашният главен архитект, заедно с тогавашният директор на НИПК преценили, че артефактите, скрити под повърхността, не представляват исторически и културен интерес за обществото, и за града!? Защо днес са на противоположното мнение? За чужди пари ли става въпрос, за лесни пари ли, че го промениха?

*Кой ще потърси отговорност за тъпото решение на недомисления мост по бул. М. Луиза, който уж пази разкритата археология, а я постави в тунел с недостатъчна височина и с осакатени пространства, под земята и над нея? Какво става на запад от бетонната ограждаща стена, да не би старият град да свършва до нея? Какво има оттатък? Предполагате ли? Виждате още пари, нали? Това е добре, но само, ако се прави умно и последователно! А имате ли капацитет?

*Има ли кой да потърси сметка за варварството, спрямо пространствата и функциите на съвременния град и богатствата му от миналото, заради изгребаното от специалистите от Метрополитена, с разрешението от Общината? Погледнете на какво прилича т.н. ларго!

*Кой упълномощи тези самодейци, тези кръжочници да го похабят, в съзвучие с тяхната неграмотност и некомпетентност? Кой им позволи да унищожат паметта на човечеството и богатствата на нацията, заради някакви дребни, въшливи пари от Европа?

**Тези, които ги отпускат не знаят ли, че това е варварство?!

**Отговорете ми, моля, ако знаете, ако можете и ако имате професионално достойнство! Знам, че тия, които трябва да отговорят, не знаят какво да кажат, защото и те са объркани в своето незнание. Не очаквам обяснения от тях, но са виновни, че са назначили незнаещи - да отговарят за важни за града и за държавата проблеми, без да помислят, че отговорност могат да носят само образованите и умните - тези, които знаят, какво правят и как го правят, а такива сред тези експерти, очевидно няма! Налице са тесни „специалисти“, чиито хоризонт е естествено ограничен, като този на инсектите.

……………………………………………….

Преди години предложихме на техническата администрация на Общината градоустройствени решения за ядрото на града, които да създадат възможности за разкриване, изследване, консервация и пространствено експониране на очакваните резултати, както и тяхното хармонично вкомпониране в структурите на съществуващия град. Те употребиха, по своему само предложението за т.н. ларго и го оцапаха, колкото можаха, откраднаха от проектите, каквото можаха, а останалото забравиха завинаги! Сякаш се отнасяше за друг град!

Предложихме създаването на добре темперирани подземни пространства, обединяващи всичко запазено в границите на старата градска крепост – от юг, с южната кула и останките от крепостните стени под Търговския дом и под уличното платно пред Съдебната палата, от ядрото на града – около черквата “ Света Неделя“, заедно с богатствата на „Свети Николай“ и „ Свети Георги“ с източната порта, с тия на - „ Свети Спас“ и западната порта, с „останалото живо“ между изтока и запада по оста север-юг, та чак до северната порта и подземните нива пред „банята“, свързани в общо подземно ниво.

Предложихме град под земята - на миналото ни богатство, какъвто досега не бе предлаган! Притежаваме и авторските права за това! И най-ценното – с пряка пешеходна връзка между нивата, между миналото и настоящето, между древния град и изграденото през 50-те години дори, за сравнение и размисъл. Нещо, което никой друг град в света не може да си позволи, защото не притежава, нито миналото от преди две-три и повече хиляди години, нито псевдо-класицизма у нас от 50-те, нито някои от блестящите със своята архитектура нови сгради, като католическата църква!

Най-непонятното е обаче, че предложихме нещо, което не можа да бъде разбрано, поради недостига на знания, на променена интелигентност и на недобри човешки практики. Заради тях не можа да се схване и потенциала му! Специалистите бяха други, но на същото изключително професионално ниво като днешните корифеи, със същото богато въображение, опит и решимост при защита на взетите, елементарни и необмислени решения!

*Как да постъпи градът, как да постъпят гражданите му? Очевидно администрацията е решила отново евтино да ни излъже, да ни прекара отново некоректно в свой интерес, въпреки, че малоумието е констатирано и крещи! Но то не е от вчера, а от години наред и ни мачка, и ни предизвиква!

……………………………………………….

Ще си позволя отново да обърна внимание на кмета и администрацията му, че градът не е от преди две хиляди години, а идва от много по-далеч. Вероятно пази в сърцето си богатства, равностойни на богатствата на историята, открити в Троя! Градът е готов да понесе тежестта на славата, ако се изчегъртат слоевете малоумие, малограмотност и деформация от комплексите за малоценност, паралелно с повишаване отговорността и образоваността на всички, вземащи решения, за да могат да се приближат, поне до нивата на проектанти и граждани, за да се стиковат в полза на града и бъдещето му.

*Защо съм толкова прям? Вероятно, защото се гнуся от наглостта на незнаещите и малоумните, и защото знам, че София може да се превърне в един от уникалните градове на света! Това, което говоря и пиша, се отнася за всички професии, които вземат участие в издигането на нейния престиж. И архитекти-градостроители, и архитектите, които ще реализират решенията на първите, и които заедно с археолози ще кажат, как това е правилно да се изпълни, и администрацията, която трябва да използва целенасочено и осторожно парите на града, и гражданите му. Иначе, некомпетентни намеси като тези и други от преди години, са и ще са обида и срам за нашата и световната култура! Ще са срам за знаещите! И за министерството на културата!

……………………………………………….

Трябва да разбираме града и да знаем, че и той е жив като здравия човек, и боледува като всички болни, които живеят в него. Невъобразимо променлив, несравнимо богат, повече от всеки човек и, че и той носи душа!

Моля, поправяйте грешките си, преди да сте ги извършили! Ако можете, ако знаете как – като него. Заради това, той живее по-дълго от нас, заради това, е по-умен и по-човечен от всеки от нас, простосмъртните, заради това, непрекъснато ни принуждава да го разбираме и обичаме, защото той рисува и управлява живота ни, без да усещаме дори. Не бива да вярваме на еднодневките, а трябва всички съзнателно да сме с него по пътя му към бъдещето!

Ограбена и унищожена Сердика, ошмулена София! Собственост ли е тя на еднодневките?                                                                              

арх. Михаил Петков / сряда 14-18.10.2015 г.
 
Градски ескизи 1
Градски ескизи 2
Градски ескизи 3
Градски ескизи 4
Градски ескизи 5
Градски ескизи 6
Градски ескизи 7
Градски ескизи 8
Градски ескизи 9
Градски ескизи 10
Градски ескизи 11
Градски ескизи 12
Градски ескизи 13
Градски ескизи 14
Градски ескизи 15
Градски ескизи 16
Градски ескизи 17
Градски ескизи 18
Градски ескизи 19
Градски ескизи 20
Градски ескизи 21: Живот в паралелни светове
Градски езкизи 22: София и бъдещето й
Градски ескизи 23: Сладък живот
Градски ескизи 24: Време, пространство, семки
Градски ескизи 25: Още за конкурса
Градски ескизи 26: Търсене на смисъл в безмислени събития

Градски ескизи 27: Чадърът
Градски ескизи 28: Балон
Градски ескизи 29: Сън
Градски ескизи 30: Мъжки род
Градски ескизи 31: Камъчета
Градски ескизи 32: Боксьори
Градски ескизи 33: Какъв свят!
Градски ескизи 34: Нищо не е по-неясно от погрешното и сбърканото .../ Бодлер
Градски ескизи 35
Градски ескизи 36. Конкретика.
Градски ескизи 37. Градът и градската кухня /да се чете преди обед/
Градски ескизи 38. За едно шадраванче ли само става думa?
радски ескизи 39: Стига!
Градски ескизи 40: Южен парк
Градски ескизи 41: Апраксия в гробна тишина
Градски ескизи 42: Без песен
Градски ескизи 43: Градът и движенията в него

Градски ескизи 44: Престиж
Градски ескизи 45: Размисли за интелигентността 1
Градски ескизи 46: Размисли за интелигентността 2
Градски ескизи 47: Размисли за интелигентността 3
Градски ескизи 48: Размисли за интелигентността 4
Градски ескизи 49: Размисли за интелигентността 5
Градски ескизи 50: Размисли за интелигентността 6
Градски ескизи 51: Размисли за интелигентността 7
Градски ескизи 52: Kняжеската градина
радски ескизи 53: Политическите паметници
Градски ескизи 54: Размисли за интелигентността 8
Градски ескизи 55: С паркоустройство не се прави градоустройство!
Градски ескизи 56: Размисли за интелигентността 9
Градски ескизи 57
Градски ескизи 58
Градски ескизи 59: Творци на истории и приказки
Градски ескизи 60: Хармония
Градски ескизи 61: Въобръжение
Градски ескизи 62. Времена, хора, градове 1
Градски ескизи 63. Времена, хора, градове 2
Градски ескизи 64. Времена, хора, градове 3
Градски ескизи 65. Страх 1
Градски ескизи 66. Страх 2
Градски ескизи 67. Страх 3
Градски ескизи 68. Паметта на града.
Градски ескизи 69. Многообразие на видовете 1
Градски ескизи 70. Многообразие на видовете 2
Градски ескизи 71. Многообразие на видовете 3
Градски ескизи 72. Многообразие на видовете 4
Градски ескизи 73. Многообразие на видовете. Преображение 1
Градски ескизи 74. Преображение 2
Градски ескизи 75. Преображение 3
Градски ескизи 76. Преображение 4
Градски ескизи 77: Галилея
Градски ескизи 78: И няма край
Градски ескизи 79: Творци на бъдеще
Градски ескизи 80: Писмо до СОС и Кмета на София
Градски ескизи 81: Вкусът на детството
Градски ескизи 82: Въплъщение
Градски ескизи 83: Гладът на града
Градски ескизи 84: Лудостта на града
Градски ескизи 85: Лъжлив и измамен град
Градски ескизи 86: Защо? (1)
Градски ескизи 87: Защо? (2)
Градски ескизи 88: Защо? (3)
Градски ескизи 89: Защо? (4)
Градски ескизи 90: Защо? (5)
Градски ескизи 91: Размисли за трансмутацията
Градски ескизи 92. Страх 4
Градски ескизи 93: Сънят на града
Градски ескизи 94: Светлина и сянка
Градски ескизи 95: Злото на урбанизирания човек
Градски ескизи 96: Без шанс
Градски ескизи 97: Спомени
Градски ескизи 98: Интуитивни мисли
Градски ескизи 99: Маски
Градски ескизи 100: Южен парк 2
Градски ескизи 101: Гербът на банката
Градски ескизи 102: Човек и буболечка
Градски ескизи 103: Maщабът на града 3
Градски ескизи 104: Maщабът на града 4
Градски ескизи 105: Политически паметници 2
Градски ескизи 106: Наследство
Градски ескизи 107: Величие
Градски ескизи 108: Истина ли е?
Градски ескизи 109: Власт и Обич
Градски ескизи 110: Наслада и Утре
Градски ескизи 111: Колко много
Градски ескизи 112: Колко много 2
Градски ескизи 113: Цивилизацията на Европa 1
Градски ескизи 114: Цивилизацията на Европa 2
Градски ескизи 115: Цивилизацията на Европa 3
Градски ескизи 116: Заразата на самохвалството 1
Градски ескизи 117: Цивилизацията на Европa 4
Градски ескизи 118: Sofiasko
Градски ескизи 119: Дар от съдбата
Градски ескизи 120: Деца и внуци
Градски ескизи 121: Обединението не прави силата!
Градски ескизи 122: Мир
Градски ескизи 123: И аз
Градски ескизи 124: Заразата на самохвалството 2
Градски ескизи 125: Живот в града
Градски ескизи 126: Инерция
Градски ескизи 127: Преселения
Градски ескизи 128: Още за ЦГЧ
Градски ескизи 129: Бъдещето на градовете
Градски ескизи 130: Страх 5
Градски ескизи 131: Страх 6
Градски ескизи 132: Страх 7
Градски ескизи 133: Размисли за града и архитектурата 1
Градски ескизи 134: Размисли за града и архитектурата 2
Градски ескизи 135: Размисли за града и архитектурата 3
Градски ескизи 136: Размисли за града и архитектурата 4
Градски ескизи 137: Размисли за града и архитектурата 5
Градски ескизи 138: Водата на града
Градски ескизи 139: Kражбата на Божия служител
Градски ескизи 140: Чалга в градската архитектура
Градски ескизи 141: Някой ме закриляше
Градски ескизи 142: Напуши ме смях
радски ескизи 143: Tворчеството на човека
Градски ескизи 144: Колко много 3
Градски ескизи 145: Колко много 4
Градски ескизи 146: Aсансьор
Градски ескизи 147: Градска бъркотия
Градски ескизи 148: Канибали... или ескиз за непочтеността
Градски ескизи 149: Черно и бяло
Градски ескизи 150: Сурикати
Градски ескизи 151: Глобализация
Градски ескизи 152: Политически паметници 3
Градски ескизи 153: За хората и обществото – от вчера и днес
Градски ескизи 154: Лидери
Градски ескизи 155: Кой е творецът?
Градски ескизи 156: Семки и бонбонки
Градски ескизи 157: R.I.P. Тери Пратчет
Градски ескизи 158: Проклет да си!
Градски ескизи 159: Гнусливи сравнения
Градски ескизи 160: Затъмнение
Градски ескизи 161:Скици
Градски ескизи 162: Oбяснение, но не в любов
Градски ескизи 163: Колко много 5
Градски ескизи 164: Скици 2
Градски ескизи 165: Честито
Градски ескизи 166: Задушница
Градски ескизи 167: Наглост
Градски ескизи 168: Легенди 1
Градски ескизи 169: Легенди 2
Градски ескизи 170: Легенди 3
Градски ескизи 171: Скица за арх. Сава Бобчев
Градски ескизи 172: Колко много 6
Градски ескизи 173: Колко много 7
Градски ескизи 174: Колко много 8
Градски ескизи 175: Колко много 9
Градски ескизи 176: Градоустройството на София - 1
Градски ескизи 177: Градоустройството на София - 2
Градски ескизи 178: Градоустройството на София - 3
Градски ескизи 179: Услугата
Градски ескизи 180: Проект “Долен Дунав - Рейн” - Европейска интеграция
Градски ескизи 181: Архитект Кирил Бойчев
Градски ескизи 182: In memoriam, in honorem
Градски ескизи 183: Спомени 2
Градски ескизи 184: Вината на Сара
Градски ескизи 185: Скици 3
Градски ескизи 186: Ние с живота
Градски ескизи 187: Забележки към Създателя
Градски ескизи 188: Форма
Градски ескизи 189: Скици 4
Градски ескизи 190: Светът на буболечките
Градски ескизи 191: Красота
Градски ескизи 192: Желание
Градски ескизи 193: Сенки
Градски ескизи 194: Сенчестите хора
Градски ескизи 195: Красота 2
Градски ескизи 196: Изгревът
Градски ескизи 197: Скици 5
Градски ескизи 198: Човек и пространство
Градски ескизи 199: Звуци в ухото
Градски ескизи 200: Мармалад
Градски ескизи 201: Изисквания за приличие
Градски ескизи 202: Урбанистични перспективи
Градски ескизи 203: Шести септември!
Градски ескизи 204: Възпитание на вкус
Градски ескизи 205: Гениалност
Градски ескизи 206: Копай тук!
Градски ескизи 207: Отново за София
Градски ескизи 208: В този град Ловеч...
Градски ескизи 209: Изборът
Градски ескизи 210: Да не ви дреме!
Градски ескизи 211: Експериментът
Градски ескизи 212: Решение
Градски ескизи 213: Обич
Градски ескизи 214: Архитект ли е, не ми го хвали!
Градски ескизи 215: В страната на чудесата*
Градски ескизи 216: Ако...
Градски ескизи 217: Фантастични илюзии
Градски ескизи 218: Ценности

 

 
Copyright © 2024 КАБ РК София-град
created by Optimall Solutions