Преди време, а то лети и непрестанно ни води към старостта, предложих на колегията и на висшата държавна администрация проекти, които коментираха възможности за създаване на нова европейска икономическа структура, извън официалните държавни граници на Румъния и България, обединявайки бреговете на река Дунав, в участъка от Брегово до Силистра, внимателно използвайки възможностите на реката - в една нова за европейската политическа и икономическа карта,
НОВА ИКОНОМИЧЕСКА СТРУКТУРА, основана на европейските правила и норми, неразрушавайки съществуващите държавни граници.
По-късно разширих инициативата си като обвързах тези възможности с богатството на другите, отдавна установили се, по цялото поречие на реката от изворите до устието й в Черно море, включвайки възможностите и на другата могъща европейска река – Рейн със съществуващите технически предимства на обвързаност на експлотационните възможности на двете плавателни двете реки, до устието на Рейн при Ротердам.
Обвързах тези богатства на дейности с пристанищата по двете реки, прекосяващи територията на Европейския Съюз, с ефективността на контакти, транспорт, време и средства, който биха се получили, ако се обединят с възможностите и малкото средства, които ще се вложат за реализацията на връзките им с беломорските пристанища на Гърция, през територията на България, като прецених огромните ползи от подобен глобален европейски проект.
Закачих и брошка върху изложените ползи - предложих на висшата администрация на България, проектът да се превърне в СВОБОДНА ИКОНОМИЧЕСКА СТРУКТУРА, свързваща акваториите на Средиземно и Бяло море с тази на Северно море, за да се съкратят време и себестойност на стоки и товари по наситените търговски пътища Изток-Запад, но без успех,
независимо моята добронамереност и желание да покажа пътя, по който биха могли да се съчетаят интересите на всички европейски страни, както и на търгуващите или инвестиращите на територията на Съюза.
Търсех ползата за двете съседни страни, разчитах и на информираността на някои евро-пейски институции у нас, но безрезултатно.
Предлагам проекта на вас да прецените, дали има потенциал, след моите професионални добавки, върху които коректно притежавам интелектуални и авторски права.
..................................................................
С усилията, нуждите и добронамереността на Европейската Комисия, на правителствата на Р.РУМЪНИЯ и Р.БЪЛГАРИЯ,
би могло да се създаде свободна икономическа зона за страните извън Европейския Съюз, обхващаща териториите около водосборните райони на реките Дунав и Рейн, от устието на река Дунав в Черно море до устието на река Рейн в Северно море.
Свободната Икономическа Зона би могла да използва потенциала на двете реки, възможностите на беломорските пристанища и територията на България за осъществяване на връзките им , с тези в Северно море, скъсявайки разстоянията и времето, и намалявайки себестойността на стоки и товари.
Предлаганият проект търси пътищата за интегриране и изравняване нивата на живот в двете съседни държави, с тези в страните от поречията на двете реки.
Проектът е перспективен за всички държави кандидат-членки на ЕС, като реализацията му ще притежава в годините качествата на етапното осъществяване - под законовата егида и финансовата подкрепа на Европейската Комисия. Целта е използването потенциала на поречията на Дунав и Рейн, като структурообвързващи и определящи територии, свободни за инвестиции, в общоевропейски ползи, както и в полза на Румъния и България.
I. Философията на проекта се основава на:
Създаване на нов еврорегион “Долен Дунав” между Северна България и Южна Румъния, върху територията на двата бряга на река Дунав – от Брегово до Силистра, използвайки урбанистичните структури на всички населени места по и в близост с поречието, чиито особено важен елемент са съществуващите паралелни градове.
Проектът предлага използването на потенциала им, както и този на останалата територия по поречието, за създаване на една нова по своята същност, териториално - пространствена, икономическа, културна и административна линеарна структура, основана на европейското законодателство и подкрепена икономически от Европейския Съюз –
Свободна-икономическа зона “ Дунав – Рейн”, в полза на европейските страни-членки и на страните от останалия свят, които ще се възползват от преференциалните условия, които ще предложи.
Икономическата зона, която пресича територията на Европейския континент, ще възроди Северна България и Южна Румъния и ще привлече инвестициите на света .
Паралелните градове ще изпълняват ролята на водещи урбани-зационни центрове, а степента на взаимовлияния и взимозависимости ще определя потенциала на всеки един от тях. Останалите гранични територии ще се превърнат в активен икономически субект с общи белези и интереси.
Водещите центрове са градове и урбанистични структури с многовековна история. Това са градове с активни икономически и културни контакти с Централна и Западна Европа от хилядолетия – започнало още от тяхното заселване.
..................................................................
Липсата на други транспортни връзки, освен реката, лишава териториално устройственото обединение на паралелните градове. Бъдещето им обвързване ще започне от създаването на общи устройствени планове за всяко отделно урбанистично място, независимо величината му, като се определят влиянията и взаимовлиянията помежду им, както и приносът, който ще дадат в целостта на еврозоната, с примера си на обединение.
Ще следват етапи на реализация с -
1. Изготвяне на проектни разработки и общи устройствени планове за цялата и на всяка отделна урбанистична територия
2. Общи оптимални транспортни комуникационни планове за воден, пътен, жп и авиотранспорт
• Засилване на трансевропейското значение на река Дунав, реконструкция на пристанищни терминали, създаване на нови.
• Пътни връзки успоредно на реката на българска и румънска територия с перспектива за връзки на север, изток и към запад.
• Напречни пътни връзки и тунели, осигуряващи контакта между беломорските пристанища и река Дунав.
• ЖП връзки, оптимизиране на съществуващите и създаване на нови жп трасета и контакти.
• Създаване на мостове над река Дунав при доказаната полза за паралелните градове
• Общи финансово икономически планове, свързани с транспорт, промишлено производство, селско стопанство, животновъдство, рибно стопанство, горско стопанство, хидроенергетика, атомна енергетика и всички останали.
• Обща управленска, съдебна и законодателна обвързаност и единодействие между националните институции, и с тези на ЕК.
• Оптимална работна комуникация с органите на Европеската комисия и Европейския съюз.
• Създаване на обща цялостна политика за - териториално устройство, образование, култура, фолклор и наследство, екология, туризъм, трудов пазар, търговия, охрана на териториите и на граничните зони, етности и религия, както и всички останали неспоменати съществени дейности.
арх.Михаил Петков / тел. 02/9542031, 0887974392/
Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
СОФИЯ 1408, бул. ВИТОША 176, архитектурно бюро “Форма”еоод
|